Google+

Skuteczna strategia content marketingu

4 kroki od tworzenia doskonałej treści

Wszyscy znają (a przynajmniej mamy taką nadzieję) hasło content is a king - to motto przyświeca każdemu znającemu się na swojej robocie marketerowi. Kto jednak wie, że gdy „treść jest królem”, to właśnie strategia content marketingu jest królową? W końcu każdy potrafi sklecić kilka sensownych zdań i wrzucić je do Internetu. Cały sęk polega na tym, żeby ta treść była tworzona w konkretnym celu i skutecznie spełniała swoje zadanie.

Jak to zrobić? Jak sprawić, żeby każda tworzona przez Ciebie treść przybliżała Cię do świętego Graala marketingu – transakcji? Najłatwiej będzie jeżeli zidentyfikujesz proces zakupowy Twoich potencjalnych klientów i poszczególne treści powiążesz z jego elementami. To prostsze niż myślisz!

• Krok 1 – poznaj tok myślenia swojego klienta

Musisz się dowiedzieć jak myślą Twoi klienci, jakie procesy zachodzą w ich głowach przed dokonaniem zakupu. Załóżmy, że sprzedajesz produkt SaaS – etapy jakie przechodzi Twój klient przed transakcją wyglądają mniej więcej tak:

1) Odkrycie. Osoby, które nie znają Twojego produktu i odwiedzają stronę po raz pierwszy. Nie wiedzą jakie korzyści możesz im zaoferować i jak się plasujesz na tle konkurencji – musisz ich zachęcić do poświęcenia swojego czasu.

2) Poznanie. Potencjalni klienci, których udało Ci się zaintrygować i chcą się dowiedzieć czegoś więcej. Pokaż im największe zalety Twojego produktu, na tym etapie jeszcze nikogo nie interesują techniczne detale.

3) Research. Osoby na tym etapie zakupowym wiedzą już czego potrzebują i stoją przed wyborem jednego z kilku produktów, który zaspokoi ich potrzeby – szukają jak największej ilości informacji. Powinieneś ich przekonać, że to właśnie Twoje rozwiązanie będzie dla nich najlepsze i pokaż im dlaczego.

4) Decyzja. Klient już się zdecydował na zakup, jednak potrzebny mu jest jeszcze ostatni impuls, aby wybrał właśnie Twój produkt. Na tym etapie powinieneś się skupić na dostarczeniu argumentów dlaczego jesteś lepszy od konkurencji.

5) Wsparcie. Niektórzy po dokonaniu transakcji potrzebują zapewnienia, że dokonali dobrego wyboru. Pokaż im, że cała firma jest przyjaźnie nastawiona do swoich Klientów, zawsze chętnie pomaga i wsłuchuje się w głos swojej społeczności.

Proces zakupowy dotyczący Twojego produktu i Twoich klientów może się oczywiście różnić od tego powyżej. Tę listę potraktuj jako szablon, bazę wyjściową do rozważań na temat swojego biznesu – niestety nikt Ci nie dostarczy gotowego rozwiązania. Pomyśl nad tym, jaką drogę przechodzi Twój klient przed zakupem i zastanów się jak możesz mu pomóc w podjęciu decyzji.

• Krok 2 – podporządkuj treść etapom zakupowym

Gdy już przeszedłeś przez krok pierwszy i zidentyfikowałeś proces decyzyjny swoich klientów powinieneś przeanalizować swoją stronę internetową pod kątem tego, czy każdemu etapowi poświęciłeś tyle samo uwagi przy tworzeniu treści. Gdy zauważysz jakieś luki, musisz je zapełnić. Stworzyłeś mnóstwo tekstów, dzięki którym można lepiej poznać Twój produkt? Teraz napisz, dlaczego to właśnie on jest najlepszy na rynku. Poniżej znajduje się przykładowa lista zawierająca treści uporządkowane według wcześniej zidentyfikowanych etapów zakupowych:

1) Odkrycie:

- Zakładka „O nas”

- Zakładka „FAQ”

- Wpis „Dlaczego to robimy” na blogu

2) Poznanie:

- Zakładka „Oferta”, gdzie krótko opiszesz swój produkt

- Wykresy porównujące różne opcje Twojego produktu (zwłaszcza, gdy oferujesz kilka wariantów abonamentowych)

- Filmiki demonstracyjne z uwypukleniem możliwych korzyści

3) Research:

- Rozbudowane strony opisowe Twoich rozwiązań

- Możliwa do pobrania specyfikacja produktu

- Wpisy na blogu opisujące nowe funkcjonalności i aktualizacje

4) Decyzja:

- Case studies zadowolonych klientów

- Zakładka „Nasi Klienci” z referencjami

- Strony sprzedażowe z profesjonalnie zaimplementowanymi calls to action

5) Wsparcie:

- Wpisy na blogu „Z życia firmy”, które pozwolą poznać firmę od środka

- Eksperckie wpisy na blogu, które zwiększą Twój autorytet

- Zakładka „Nagrody i wyróżnienia”

Jeżeli w ten sposób zostaną wypełnione treścią wszystkie etapy decyzyjne dla Twojego produktu to potencjalni klienci na każdym kroku będą mogli odnaleźć potrzebne i atrakcyjne dla nich informacje. Dzięki temu będą bardziej skłonni do przebycia całej ścieżki zakupowej i zdecydują się wybrać właśnie Twoje rozwiązanie. Możliwe korzyści najłatwiej zauważyć, gdy przeanalizujemy stronę internetową nastawioną np. głównie na przyciągnięcie uwagi. Kompleksowe powiązanie treści z procesem zakupowym daje zdecydowanie lepsze efekty.

Zachowaj nasz poradnik i optymalizuj treści na swojej stronie internetowej na bieżąco. Dzięki temu będziesz mógł harmonijnie ją rozwijać, bez szkody dla jej przyjazności dla Klienta a współczynnik konwersji powinien tylko piąć się w górę. Możesz też się skontaktować z naszym zespołem – wspólnie zidentyfikujemy proces zakupowy klientów i dostarczymy doskonałe treści, które będą sprzedawać Twój produkt.

Autor:                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      inspiracja: entrepreneur.com


szymon.fraczek@phi.com.pl
Twitter: @SzFraczek
Facebook: facebook.com/szymon.fraczek